Szülők és pedagógusok fogtak össze a tanulóközösségért

posted in: ECK2019, Hírek | 0

Tavaly országos figyelmet kapott a Pécs-somogyi Általános Iskola (vagy ahogy sokan ismerik, a Vadgesztenye) története.

Az intézmény pedagógusai innovatív oktatási módszerekkel és modern tanulásszervezéssel működő, a nyitottságot, az integrációt komolyan vevő intézményt építettek fel az évek alatt. Az iskola azonban 2018 végén az állami köznevelés merevségének áldozatul esett. A Vadgesztenye a 2018/2019-es tanév második felétől már nem tudta folytatni működését az eredeti elképzelések szerint, így több szülő más intézménybe íratta a gyermekét, s pedagógusok is felmondtak.

Azok akik nem akartak teljesen visszatérni a régi, hagyományos rendszerhez, s meg akarták őrizni az elért eredményeket, megalapították a Pécsi szabadiskola közösségét, hogy új utakon tegyenek kísérletet az oktatásszervezésre és a kereteik megtartására. Egy tanév erejéig úgy tűnt, hogy ezt sikerül megvalósítani. De végül már olyan nehézségek akadályozták a munkát, melyeket minden erőfeszítés ellenére sem tudtak megoldani.

“Mivel lehetetlen volt megoldani, hogy minden gyerek együtt folytassa a tanulmányait, az emberi kapcsolatok is meggyengültek, az eddig összetartó szülői közösséget a széthullás veszélye fenyegette. Elfogyott az iskolaalapító lendület, amivel egykor elindultunk” – mesélte őszintén Békés Borbála, a közösség tagja. Hozzátette, hogy a helyzetüket nehezítette, hogy az érintett szülők sem voltak azonos állásponton az iskola alapítás formális kérdéseit illetően. Közben az idő is sürgette őket.

Az Erősödő Civil Közösségekhez azért pályázott pécsi szabadiskola csoportja, hogy a nehezített körülmények között a szülői közösség esélyt és támogatást kapjon az együttmaradáshoz és a fejlődéshez, lehetővé tegyék a legfontosabb cél megvalósítását, ami egy, az elképzelésüknek megfelelő iskola alapítása volt.

Bár ennek a közeljövőben nem valószínű a megvalósítása, Borbála elmondása szerint a támogatásnak köszönhetően felbecsülhetetlen segítséget kaptak a közösség megőrzésére, hogy a közös rendezvényeket szervezzenek a “vadgesztenyés gyerekeknek”, új szülőket toborozzanak, s tovább működjön a tanulócsoport.

Bár a közösség iskolaalapításra vonatkozó terve a körülmények miatt nem volt megvalósítható, a Pécsi szabadiskola közössége  kísérletett tett arra, hogy életben tartsa és erősítse azokban a szülőkben a kitartást, akik szeretnék szabadabb szellemben nevelni gyermekeiket.