Átélni a látássérültek mindennapjait

Közzétéve 2019. jan 11.

Átélni a látássérültek mindennapjait

A Speckó Pécs 2013 óta működik és dolgozik együtt olyan fogyatékkal élő emberekkel, akik szeretnék, hogy a társadalom nyitottan és érdeklődve forduljon feléjük. Pintér Csaba és csapata a társadalmi szeparáción igyekszik változtatni, ehhez „Hétköznapi küldetések” projektjükben vizuális megoldásokat hívtak segítségül.

A Erősödő Civil Közösségek támogatásában azon dolgozik, hogy felhívják a többségi társadalom figyelmét egy velünk élő problémára: a testi vagy szellemi fogyatékossággal élő emberek mindennapi teendőinek számos gátat szab az akadálymentesítés nélküli szolgáltatószféra. Talán bele sem gondolunk, milyen természetes dolog intézni banki ügyeinket, beugrani a postára vagy elmenni a fodrászhoz. Ami nekünk napi rutin, az a mozgásukban korlátozott vagy fogyatékossággal élő emberek számára leküzdendő kihívások sorozata.

 

„Probléma, hogy a szolgáltatók, az ügyfélszolgálatok, intézmények és emberek nem felkészültek arra, hogy a fogyatékossággal élőket ugyanolyan szintű bánásmódban részesítsék, mint ahogyan az ép emberekkel a hétköznapokban bánnak. Ennek okát mi elsődlegesen, az egymásról szerzett tapasztalatok, a találkozások hiányában látjuk”– vázolja Csaba az alapvető problémát.

Az interakciók, az egymástól való tanulás és tapasztalatcsere az, ami segíteni tud a hétköznapok problémás helyzetein. A Speckó így többek között találkozásokat szervezett és ezeket lencsevégre is kapták. Fontos tapasztalásuk az volt, hogy nem csak a videók, képek hasábjain szereplő emberek között bontakozott ki új kapcsolat, de a stábtagok is szerves részei lettek a folyamatnak. „Legmeglepőbb élményem, hogy szinte a velünk dolgozó filmes és fotós vállalkozások munkatársaira voltunk a legnagyobb hatással. A közös munka során intenzívebben vonódtak be a fogyatékossággal élő munkatársaink mindennapjaiba, s rendkívül sokat tanultak, tanultunk egymástól.”

A „Hétköznapi Küldetések” számos pécsi szolgáltatóhoz jutott el azzal a reménnyel, hogy a szemléletformálás nem csak a helyek munkatársaira, de az oda betérő emberekre is hat. Hosszú távú tervek között szerepel az is, hogy a város szolgáltatásainak számottevő részét bevonják az akcióba, akik pedig már gyakorlatban is felkészültek a fogyatékossággal élők megfelelő fogadására, speciális logót helyezzenek ki, ezzel is fémjelezve, hogy szeretettel és nyitottsággal várják vendégeiket. A projektben hét fogyatékkal élő személy vett részt és ugyan ennyi helyszínt sikerült elérni.